In voorbereiding op de lancering van hun nieuwe herenlijn, vroeg Xsensible 500 respondenten naar het aankoopgedrag bij schoenen. Uit het onderzoek blijkt dat als mannen schoenen gaan kopen, zij in de meeste gevallen hun vrouw meenemen. Volgens de man heeft de partner, zo’n 50 procent invloed op de uiteindelijke aankoop. Vrouwen zelf denken echter meer invloed te hebben, namelijk 70 procent.
Mannen geven de voorkeur aan de stijlvolle sneaker en een lederen schoen. Het belangrijkste is dat de schoen lekker zit en mooi staat. Prijs en merk zijn minder belangrijk. Ook vrouwen zien hun partner het liefst op stijlvolle sneakers, maar ook nette leren schoenen en loafers zien zij graag bij hun partner. Over dat laatste type schoen is slechts 6 procent van de mannen enthousiast.
Hoewel zowel mannen als vrouwen aangeven dat de eigen keuze van de man het meest bepalend is, heeft de vrouw verhoudingsgewijs het meeste invloed op de keuze van de winkel. Verder heeft de vrouw ook relatief veel invloed op de keuze voor de kleur van de schoen.