Webshops trekken meer consumenten dan fysieke winkels

Webshops trekken meer consumenten dan fysieke winkels

Uit de Nationale Benchmark Kledingwinkel blijkt dat klanten bij webshops vaker kleding kopen dan bij fysieke winkels, meldt een omvangrijk onderzoek onder bijna 5200 Nederlanders, door Multiscope – specialist in online marktonderzoek. De koopfrequentie bij webshops bedraagt gemiddeld 2,8 keer per jaar, terwijl klanten van fysieke kledingwinkels slechts 2,2 keer per jaar kleding aanschaffen.

Loyaliteit en koopfrequentie

De studie toont aan dat de loyaliteit van klanten wordt weerspiegeld in zowel hun

  • koopfrequentie
  • als hun intentie om opnieuw kleding te kopen.

Webshops scoren gemiddeld beter op deze fronten dan fysieke winkels.

De hoogste koopfrequentie wordt gemeten bij Bol.com, met een gemiddelde van 3,6 aankopen per jaar. Bol en Bonprix zijn ook toonaangevend in klantintentie, waarbij 89% van hun klanten aangeeft opnieuw bij hen te zullen kopen.

SHEIN: hoge frequentie, lage Intentie

SHEIN heeft de op één na hoogste koopfrequentie (3,4) onder de onderzochte kledingwebshops, maar scoort aanzienlijk lager op klantintentie, met slechts 78% van de klanten die aangeeft opnieuw bij SHEIN te willen kopen. Dit duidt op een hoge omzet per klant, maar een relatief lage klantloyaliteit.

VERO MODA laat zowel lage frequentie (1,6) als lage intentie (80%) zien.

Bron: Multiscope

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0