Winkelketens investeren in binnenstad-allianties

Verschillende winkelketens willen zich gaan inzetten in steden voor een aantrekkelijkere binnenstad. Een pilot die in 13 steden is gedraaid, is positief verlopen en wordt nu uitgebreid naar meer plaatsen. Het idee is om ketens te laten investeren in een structurele lokale samenwerking en intensiever overleg met de gemeente om de druk te verminderen. Deze samenwerkingen moeten een impuls opleveren voor de binnenstad.

Directies van winkelketens hebben zich in coronatijd persoonlijk ingezet voor de 13 grootste steden die hun bezoekersaantallen zagen kelderen. Door het delen van cijfers en overleg met gemeenten konden ook mogelijkheden verkend worden. In Den Haag heeft de inzet bijvoorbeeld bijgedragen aan de voortzetting van de BIZ-regeling voor de Spuistraat en Grotemarktstraat. De strategische meerwaarde die zit in het meedenken en meedoen door ketens kwam naar boven en wordt nu verankerd en uitgebreid naar meer steden. Centraal op de agenda van de binnenstadallianties staan acties en maatregelen die zorgen dat de aantrekkingskracht van binnensteden voor bewoners en bezoekers overeind blijft en ondernemers perspectief houden.

INretail en kennisplatform DNWS (De Nieuwe Winkelstraat) gaan de extra inzet van de grootwinkelbedrijven coördineren. Jan Meerman, directeur INretail: “Door overleg, monitoring en informatie-uitwisseling ontstaat een goed beeld van keuzes die ketens maken en het beleid dat steden kunnen ontwikkelen. Veel plaatsen zullen naar een kleiner, maar aantrekkelijk kerngebied moeten veranderen met plek voor winkels, horeca, cultuur èn wonen en recreatie. Naast beleving spelen dan ook thema’s  als leefbaarheid en bewoonbaarheid. Dan gaat het over een maatschappelijk belang en landelijke ketens zijn net als plaatselijke mkb-ondernemers lokale belanghebbenden. Dat maakt meer samenwerking logisch en goed overleg leidt tot goede initiatieven.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0