Winkels missen omzet door personeelstekort
Bijna driekwart van de consumenten ervaart de personeelstekorten bij winkels. Er is begrip voor, maar winkels die de deuren noodgedwongen moeten sluiten lopen wel omzet mis. De klant kiest voor een andere winkel. Het imago van de winkel als werkplek zorgt ervoor dat de personeelsproblematiek niet zomaar opgelost is. Werk aan de winkel dus voor de sector.
Veel sectoren kampen met een personeelstekort. 70% van de consumenten merkt dit ook daadwerkelijk. Als gevolg voor het personeelstekort moet je bij winkels soms langer wachten op hulp. Wat doet de consument als de deur gesloten is? De helft van de consumenten komt weer terug wanneer de winkel weer open is en een klein gedeelte gaat online kopen bij dezelfde winkel. Uiteindelijk kiest 36% ervoor bij een andere winkel te kopen. Kortom: winkels laten flink wat omzet lopen bij aangepaste openingstijden.
oplossing voor personeelstekort is de werving van personeel. Maar liefst 68% van de Nederlandse beroepsbevolking lijkt het niet leuk en aantrekkelijk om in een winkel te werken. Ze vinden het eentonig, stressvol werk en geven aan dat het loon niet aantrekkelijk is. Daarnaast geeft 45% aan de winkel als werkplek niet aantrekkelijk te vinden omdat ze het elders al naar de zin hebben.
Bron: Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Insights & Consultancy. Het onderzoek is in november uitgevoerd en ruim 1.200 Nederlandse consumenten hebben hieraan deelgenomen.