Zestig procent schoenaankopen retour naar webshop

Ruim 60% van de online bestelde schoenen gaat retour naar de webshop. Dat meldt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal in een persbericht. Milieu Centraal geeft shopadviezen aan consumenten voordat de jaarlijkse decemberdrukte bij webshops begint. Miskopen en bezorgmissers betekenen extra vervoer en dus extra CO2-uitstoot, én ook stikstofuitstoot in woonwijken. Het verschilt per type product hoeveel pakketten in Nederland retour gaan. Van kleding valt gemiddeld 40 procent niet in de smaak, van andere productgroepen gaat gemiddeld 5 procent retour.

Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal webwinkels van ruim 5 duizend naar ruim 32 duizend. In 2018 besteedden we online 13.1 miljard euro aan food en non-food producten; dat is ongeveer 950 euro per jaar per online shopper. De omzet bij webwinkels stijgt harder dan die van de offline detailhandel. Naar verhouding shoppen we het meest kleding en schoenen op het internet, daarna volgen boeken & media, en elektronica & apparaten. 86 procent van de online shoppers laat zijn pakket thuis bezorgen. Voor het milieu kan het beter naar een servicepunt, mits de besteller het met de fiets of lopend afhaalt. Dat geldt ook bij retouren. Thuis laten afhalen heeft een grotere impact dan het pakket lopend of fietsend naar de pakketservice terugbrengen.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0